ویکتور اوربان: بازگشت ترامپ برای جهان بهتر خواهد بود



ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان مدعی شد که دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر و بازگشت دوباره به کاخ سفید قادر به توقف جنگ میان روسیه و اوکراین خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اوربان که رابطه دیرینه خوبی با ترامپ دارد، روز شنبه در پیامی ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود این اظهارنظر را پس از دیدار روز جمعه خود با ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در اقامتگاه مارالاگو در فلوریدا مطرح کرد.

رهبر مجارستان گفت زمانی که ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بر سر کار بود، «رئیس‌جمهور صلح بود، او در سراسر جهان از احترام برخوردار بود و بنابراین شرایط را برای صلح ایجاد کرد.» به گفته اوربان، در آن زمان هیچ درگیری در اوکراین یا «خاورمیانه» وجود نداشت. نخست‌وزیر مجارستان تأکید کرد: «امروز، اگر او رئیس‌جمهور آمریکا بود، هیچ جنگی رخ نمی‌داد.»

به گفته اوربان، ترامپ و او توافق کردند که «اگر رهبران جهانی وجود داشته باشند که خواهان صلح باشند، صلح برقرار خواهد شد.» نخست‌وزیر مجارستان افزود که «مفتخر» است که کشورش یکی از کشورهایی است که برای صلح تلاش می‌کند.

از زمان آغاز جنگ میان مسکو و کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲، مجارستان به طور مداوم خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای این بحران بوده است. برخلاف همسایگان اتحادیه اروپا، بوداپست از ارائه تسلیحات به کی‌یف خودداری کرده، روابط اقتصادی خود را با مسکو حفظ کرده و تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه را «ضدسازنده» خوانده است.

روسیه بارها اعلام کرده است که برای گفت‌وگو آماده است، اما تاکید کرده که هیچ پیشنهاد معقولی که وضعیت واقعی در میدان را توضیح دهد، از کی‌یف یا حامیان آن در ایالات متحده و اتحادیه اروپا دریافت نکرده است. به گفته مسکو، در چنین شرایطی راهی جز ادامه دادن به اهداف خود در اوکراین از طریق ابزار نظامی ندارد.

ویکتور اوربان توضیح داد که هدف از سفرش به فلوریدا این بود که بگوید ریاست جمهوری دوم ترامپ «برای کل جهان بهتر خواهد بود»، نه فقط برای روابط بوداپست و واشنگتن. نخست‌وزیر مجارستان افزود که البته این به مردم آمریکا بستگی دارد که چه کسی رئیس دولت بعدی آنها باشد.

اوایل این هفته، ترامپ نامزد بالقوه جمهوری‌خواهان در انتخابات پنجم نوامبر شد، زیرا آخرین رقیب باقیمانده او، نیکی هیلی، پس از شکست در انتخابات مقدماتی در ۱۴ ایالت از ۱۵ ایالت، کارزار انتخاباتی خود را به حالت تعلیق درآورد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در جریان کمپین انتخاباتی خود در پنسیلوانیا به ترامپ و اوربان انتقاد کرد.

بایدن گفت: «می‌دانید که او [ترامپ] امروز در مارالاگو با چه کسی ملاقات می‌کند؟ اوربان مجارستانی که صراحتا گفته است که فکر نمی‌کند دموکراسی کارساز باشد، او به دنبال دیکتاتوری است.» بایدن مدعی شد که خودش به دنبال آینده‌ای است که «در آن از دموکراسی دفاع کنیم، نه اینکه آن را کاهش دهیم.»

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود بارها قول داده است که در صورت بازگشت به دفتر کاخ سفید، مناقشه اوکراین را «ظرف ۲۴ ساعت» حل و فصل خواهد کرد و مدعی شد که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پای میز مذاکره می‌نشیند. این در حالیست که در پاییز ۲۰۲۲، زلنسکی فرمانی را امضا کرد که کی‌یف را از مذاکره با پوتین منع می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید