تدوین بسته سیاستی برای کنترل بازارهای ارز و طلا



یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بدون یک بسته سیاستی مناسب، بازار ارز انضباط نمی‌گیرد و نرخ ارز کنترل نمی‌شود، گفت: سفته‌بازی در حوزه طلا و رمزارزها بازار ارز را متاثر می کند؛ لذا باید این بخش کنترل و مدیریت شود.

حسن حسن‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: گزارش گمرک از سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که صادرات ۸۶ میلیارد دلار و واردات ۶۰ میلیارد دلار بوده و این یعنی تراز تجاری ما با نفت حدود مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه تراز تجاری مثبت با نفت، شرط لازم برای ثبات نفت است، افزود: به شرط اینکه کل مازاد در اختیار بانک مرکزی باشد، در دسترس و باکیفیت باشد و خروج سرمایه وقاچاق ارز وجود نداشته باشد. اما در شرایط فعلی، بحث قاچاق عدد قابل توجهی است، بازنگشتن ارز حاصل از صادرات عدد بالایی است. اگر تراز ارزی ما مثبت نباشد، با توجه به ۲۰ میلیارد قاچاق و ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه‌ای که برآورد می‌شود، بی‌ثباتی در حوزه ارز خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی باید بتواند مواردی که بر عهده دارد را کنترل کند، اظهار کرد: یکی از موارد تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص سفته‌بازی در حوزه طلا و اثرگذاری‌اش در حوزه ارز است که می‌گوید هر معامله‌ای در حوزه طلا باید ثبت شود. برای اینکه خروج سرمایه به شکل طلا اتفاق نیفتد و معاملاتی که بازار ارز را در حوزه طلا بی‌ثبات می‌کند، کنترل شود این تبصره مهرماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد اما صنف طلافروشان نسبت به آن معترض شدند.

حسن‌خانی ادامه داد: اگر تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرا نشود و سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و حاکمیت در مقابل این ماجرا کوتاه بیایند، ثبات ارز را به راحتی به دست نمی‌آوریم. مگر اینکه مسئولان به وسیله امکانات قانونی که دارند، بتوانند در بحث سفته‌بازی و القای انتظارات تورمی موفق عمل کنند. بدون یک بسته سیاستی مناسب، بازار ارز انضباط نمی‌گیرد و نرخ ارز کنترل نمی‌شود.

وی گفت: بانک مرکزی باید گردش ارز و دارایی‌های باثبات مانند طلا را قانون‌مند و شفاف کند، باید بتواند گردش‌های رمزارزی را کنترل کند، در حال حاضر کنترل مناسبی روی بازار رمزارزها نداریم و این موضوع باعث می‌شود به‌راحتی با یک خبر حمله و حادثه تروریستی، قیمت ارز متتاثر و تلاطم در بازار ایجاد شود و خروج سرمایه اتفاق بیفتد و فعالیت‌های سفته‌بازانه شکل بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا تقاضای دلار نمی‌تواند توسط رمزارزها پوشش داده شود؟ توضیح داد: حتی اگر بازار رمزارزها تقاضای دلار را هم پوشش دهد، در بحث قیمت‌گذاری می‌تواند در زمینه تلاطم موثر باشد؛ بدین‌صورت که افزایش و کاهش قیمت بیت‌کوین و عدم ثبات در بازار رمزارزها باعث می‌شود که این بی‌ثباتی به بازار ارز هم منتقل شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید