کرونا صادرات محصولات دانش بنیان را کاهش می دهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



روح الله استیری در گفتگو با خبرنگار مهر در باره صادرات محصولات مرتبط عسل 19 توسط شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: به طور کلی ، 5 ماه پس از شروع ااندمی کرونا در کشور ، صادرات بسیاری از محصولات بهداشتی ، به ویژه محصولاتی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیماری های عفونی در ارتباط هستند و عسل حجم مربوط است.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین بین المللی معاون وزیر علوم و فناوری گفت: از آنجا که مصرف این محصولات به شدت افزایش می یابد ، سیاست کشورها نیز بر اساس صادرات صورت نگرفت و در این مدت عادت زنانه کشورهای محبوب با زیرساخت تولید ضعیف با مشکل مواجه شدند.

به گفته وی ، ایران با وجود ظرفیت بالای تولید محلول ها و ماسک های ضدعفونی کننده از اوایل ااندمی امکان صادرات وجود ندارد و هیچ مجوز صادراتی تا پایان سال 1999 صادر نشده است.

وی تأکید کرد: با جانشینی معاون وزیر علوم و فناوری ، امکان صادرات محصولات از پایان سال 1999 وجود داشت ، زیرا ظرفیت تولید نیز تا آن زمان در حال افزایش است و نیاز داخلی را در این زمینه برآورده می کند. محدود صادرات محصولات دارای مجوز است.

او آن را بابون کرد اکنون وی گفت: همچنین محدودیت هایی برای صادرات این نوع محصولات وجود دارد. بر اساس آمار بین بین المللی، در مجموع در زمینه صادرات غیر نفتی از همه کشورها به جز اتحادیه اروپا به دلیل داشتن زیر ساخت خوب ، او یک مشکل دارد. این بدان معناست که صادرات آنها کاهش یافته است و این یک مسئله جهانی بود.

وی در ادامه گفت: اکنون ماسک ها و مواد ضدعفونی کننده از جمله اقلامی هستند که به دلیل بالا بودن ظرفیت تولید ، بدون مشکل و نامحدود صادر می شوند. تجهیزات پزشکی را می توان تحت الزامات قراردادهای دولتی به صورت محدود صادر کرد. کیت تشخیص عسل 19 نیز یکی از اقلام تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان و صادرات است زیرا افزایش ظرفیت تولید در قالب محدود به دست می آید.

وی با تأکید بر اینکه شرایط صادرات عادلانه به نظر نمی رسد و مصرف داخلی زیاد است ، گفت: اکنون شرایط کشور و امواج کرونا ما را تشویق می کند. شرکت ها ما آن را در اواسط سال 99 از دستور کار حذف کردیم زیرا زمانی که کشور دچار مشکل بود تاج پادشاهی پیگیری صادرات غیر منطقی است.

یا در باره کل صادرات محصولات دانش بنیان گفت: نیمی از جهان ، زیرا ااندمی با کاهش چشمگیر صادرات غیر نفتی آنها دریافتند که ایران یکی از آن کشورها است.

نرخ را کاهش دهید صادرات بهداشت و مواد شیمیایی

وی افزود: صادرات در دو بخش مهم بهداشتی ، مواد شیمیایی در این مدت دو سال به طور کامل در جهان و در ایران (به جز از اتحادیه اروپا) کاهش یافت ؛ بیشترین کاهش صادرات در زمینه مواد و بهداشت بود که بیش از 50 درصد بود. .اردات دانش پایه و اساس را ایجاد کرد. در این مدت 20 درصد کاهش صادرات سلامت جهان و 40 درصد کاهش داروها رخ داده است.

وی با اشاره به کاهش صادرات گفت: بخش بهداشت و درمان به دلیل نیازهای داخلی و زمینه مواد تحت تأثیر هزینه های بخش بهداشت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین بسیاری از پروژه های پالایشگاه ، پتروشیمی و داروخانه ها تحت تأثیر همه گیری قرار می گیرند و بین آنها خرید می شود بین المللی ضعیف شدند.

برنامه های علمی معاون رئیس جمهور برای توسعه و تقویت صادرات

استری گفت: با توجه به پیشرفت های امسال و به ویژه پیش بینی نیمه دوم سال ، برنامه های حمایتی معاونت علمی به منظور تقویت پتانسیل های صادراتی شرکت ها و توسعه بازار محصولات دانش بنیان پیگیری می شود.

وی افزود: از جمله برنامه های پیش رو در مسیر صادرات محصولات دانش بنیان ، تخصص پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان که در زنجیره تامین بین بین المللی قرار داده شده. این امر با ارزیابی میزان آمادگی صادراتی آنها و مطابقت محصولات آنها با اندازه و اندازه بازار جهانی توسط داده های WTO انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید